Dengar Dzkir

Friday, October 23, 2009

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia;

Hari ini Cucu Tok Bugis memulakan cacatan ingatan-ingatan masa lampau dengan - Perjalanan Yang Tak Mungkin Berulang.
Lama juga aku mencari kekuatan untuk memulakan kisah ini, akhirnya aku mengambil keputusan untuk menamakan ia Perjalanan Yang Tak Mungkin Berulang. Memandangkan usia ku yang sudah melampaui 50an, sememangnya sebahagian besar apa yang telah aku lalui tak mungkin akan berulang lagi, kecuali Allah subhanahu wa taala menentukan begitu. Semenjak dari awal lagi memang tiada terfikir oleh ku, untuk menjadikan perjalanan hidup orang biasa seperti aku, suatu catatan untuk dibaca umum sama ada dalam bentuk memoir atau pun dalam plot-plot novel. Namun aku telah memberanikan diri ku untuk memulakan perjalanan ini walaupun banyak kisah-kisah yang aku paparkan tidak lengkap dengan tarikh kejadiannya. Walaupun kisah ini banyak mengandungi kisah-kisah benar yang aku lalui, namun ianya tidak dapat dilakarkan sepenuhnya seperti mana kejadian, ianya ditulis berdasarkan pada apa yang aku ingat. Sebahagian dari nama-nama yang terlibat juga telah aku ubah, sama ada kerana terlupa atau demi menjaga kesejahteraan mereka. Perjalanan ini memanglah suatu yang amat kompleks, ada kalanya kita berjaya mengharungi perjalanan tersebut dan selamat sampai ke penghujungnya seperti yang kita idamkan, dan kadang kala kita gagal dalam perjalanan yang banyak rintangannya, penuh dengan duri dan onak, terpukul badai dan taufan. Perjalanan yang dihiasi dengan senyum dan hilai tawa, dan kadang kala bersimpai seli dengan sedu-sedan serta linangan air mata.
Tahun 1951 di Telok Sengat Estate, ibu aku yang di sayangi telah melahirkan seorang anak lelaki ( akulah tu). Ketika itu ayah aku ( kami adik beradik – sebelas orang semuanya - memanggilnya “Encik”) bertugas sebagai seorang anggota Special Constabulary(SC) di sana. Datuk dan nenek aku (sebelah ayah) berada di Kg. Langkah Baik, Pengerang, sedangkan Datuk dan nenek sebelah ibu aku telah meninggal dunia semasa pendudukan Tentera Jepun. Mereka(tiga beranak) mati dibunuh oleh anggota Bintang Tiga kerana enggan menyerahkan simpanan makanan di kedai mereka kepada Bintang Tiga.
Sehingga akhir 70an, untuk keluar dari Telok Sengat cuma ada tiga cara, menaiki bot ke Kota Tinggi, menaiki bot ke Changi, Singapura atau ke Johor Bahru melalui Kong Kong Laut juga dengan bot. Dari Telok Sengat ke Pengerang perlu menaiki sampan, tiada perkhidmatan bot. Untungnya aku sama ada ke KT, CS atau KKL tak perlu keluar duit tambang, perkhidmatan bot diusahakan oleh datuk saudara aku, Tok Ngah Bakar (Allahyarham) – orangnya sangat baik dan tak pernah kedekut, boleh dikatakan semua sanak saudara menaiki botnya tak perlu bayar, itulah antara sebabnya Tok Ngah Bakar hidupnya senang tapi tak sampai ke tahap kaya raya.
Sekitar usia aku dalam lingkungan 2-3 tahun, “Encik” ditimpa kemalangan, pasukan nya yang ditugaskan membuat serangan hendap terhadap pasukan komunis di Ladang Namyo, pasukan “Encik” sebaliknya pula diserang hendap. Rupa-rupanya mereka masuk ke perangkap komunis. Hasil dari pertempuran itu, “Encik” cedera di lengan dan dada. Akibat peluru yang melekat di dadanya, “Encik” terpaksa dihantar ke RAF Hospital di Changi, Singapura untuk menjalani pembedahan mengeluarkan peluru yang hampir terkena jantungnya. Dari sana “Encik” telah menamatkan perkhidmatan sebagai SC atas sebab-sebab kesihatan. Aku ingat semasa aku masih di bangku sekolah menengah, apabila “Encik” menerima kunjungan kawan-kawan lamanya, mereka pasti akan bercerita mengenai pengalaman mereka semasa di dalam SC. “Encik” dan sahabat-sahabatnya jelas melahirkan rasa bangga dan megah mereka semasa menjadi SC, walaupun mereka tidak pernah menerima sebarang anugerah atau sagu hati dari kerajaan di atas titik peluh mereka menentang pengganas komunis di dalam daerah Kota Tinggi.

No comments:

Post a Comment